På vardera sidan av rodret satt det plastark som jag tror skall förbättra flödet från skrovet över till rodret. Det ena var borta vid upptagningen i höstas. Förra året upplevde jag väldigt mycket vibrationer i rodret speciellt när vi körde motorn och jag tror att det saknade plastarket var en del av problemet.

Så till sjösättningen tänkte jag att jag skulle fixa detta. Plastarken kändes som en dålig lösning, det blev istället 2 mm gummiduk från Biltema. Denna delades i mitten och skruvades fast i skrovet med Sikaflex som tätning. Det var otroligt svårt att klippa/skära, så jag hoppas att det sitter kvar.

Resultatet var tydligt, vibrationerna är inte borta helt, men det är en avsevärt förbättring. Rekommenderas varmt

 

I år blev det en ny VHF antenn, så att AIS sändningen förhoppningsvis blir bättre. Hade lite problem att Marine Traffic tappade kontakten med båten trots att vi var kvar i skärgården.

Det blev en 97 cm lång antenn från SeaSea, samt en ny 15m kabel till masten. 15m räckte precis. Det blir en skarv vid mastfoten och sedan ytterligare en 10 meters kabel som går från mastfoten till akterkojen där min Garmin VHF sitter monterad under kojen.

Grymt smidigt med färdiga kontakter. Det följde med både kontakter samt en skarv del.

 

I lördags så sjösattes Jippha. Det var förhoppningvis sista gången med truck/slip. Till hösten tar vi upp med hjälp av en Sublift. Jag hoppas det blir enklare även om jag tror att det kommer att ta lite längre tid.

En bild innan påmastning

 

Det blev även en ny toa i år. Mycket trevligare när jag håller på att meka. Plus att den gamla hade problem med punpen samt att sitsen var trasig. Det blev en ”stor” skål, får se hur stor skillnad det är. Hoppas att den passar. Där jag är lite orolig är hur locket passar i uppfällt läge.

Tagged with:
 

Så här ser de nya delarna ut i båtens toasystem. Det blir en ny kran vid skrovsgenomförningen samt en t-koppling. Öppnar man vid tanken och har stängt vid skrovet, då kan man suga ut via däckstömningen.

Tagged with:
 

Nu har jag fått den nya toatanken. Den nya tanken har exakt samma mått som den gamla förutom att det är 19mm luftning istället. Nu kan jag fortsätta med däckstömningsprojektet.

 

 

Tagged with:
 

Just nu ligger det 2 st Albin Delta på blocket. En för 170.000 kr och en för 225.000 kr (bilden). (bilden lånad från annonsen). Den för 225´verkar vara utrustad ungefär som min båt. Dock nyare segel.

 

Ett annat projekt som genomfördes förra året var att vi la ett nytt golv i hela båten. Det blev en gummi/plast matta som vi köpte på Bauhaus. Här är bild på hur det blev på toa. Blev riktigt snyggt tycker vi och lätt att hålla rent. Skall försöka skriva ett inlägg om processen. Måste bara hitta lite bilder. Här syns också den ”strumpan” som vi har sytt för att täcka masten invändigt, den är alltid väldigt kall.

 

Under akterkojen blev AIS samt landströms laddaren monterad förra året.

DCIM100GOPROGOPR4868.

 

En förbättring som vi gjorde förra året var att måla taket i salongen. Det var lite av ett försök, taket så rätt trist ut. Vi målade med vanlig våtrumsfärg enligt rekommendation från Bygg-Ole i Nacka och valde 0502-y . Tyckte att det blev riktigt bra. Samtidigt så klöv vi takpanelerna så det blev 4 delar istället. Mycket lättare att hantera. På bilderna nedan så har inte den sista teaklisten kommit upp ännu. Året projekt på samma tema är att måla taket och väggarna i förpiken.

 

Ett av projekten som blev klar förra året var spegel med belysning på toa. Jag tycker att det blev kanon och ordentligt ljust. Det går att styra de övre och nedre lamporna var för sig.

 

Jippha skall i år få ett korrekt system för toatömning. Huvud skälet för att detta inte har blivit gjort tidigare är för att det var först i höstas som vi har ett tömningsystem i hemmahamnen.

Det är en av två större projekt för våren 2017. Nedan hittar ni ritningen för det planerade systemet.

 

Toatanken tog jag bort i höstas då jag ville beställa en ny av tre anledningar:

  1. Vi har regelbundet problem med att det är stopp i tanken pga av alla avlagringar
  2. Tanken var 33 år gammal
  3. För att följa praxis så skall luftning vara minst 19mm, nuvarande var ungefär 10mm.

En ny tank är beställt med exakt samma format och storlek som nuvarande för att underlätta installationen så mycket som möjligt. Nuvarande tanken har följande mått :

H: 448mm, D: 285mm,B: 385mm (Dvs nästan 50 liter.)

Så här såg det ut innan demonteringen började:

 

Här syns även Gobiusmätaren som blev monterad förra året (har funkat hur bra som helst).

Uppe till höger syns även den däcksförskruvningen. Det jobbet gjorde jag i höstas. Återkommer med lite info om hur jag gjorde.

 

 

Tagged with:
 

Nu är det dags för några nya projekt ombord samt sedvanlig vårrustning.

 

sony_srs_xb3Jag har tidigare skrivit om mina funderingar kring musik ombord. Tidigare hade vi fasta högtalare monterat vid nergångsluckan. Dessa tog jag bort i våras för att de var rätt fula. 🙂 NU har jag istället tänkt att jag skall ha en lös Bluetooth högtalare. Jag har nu en Sony SRS-XB3 ombord som fungerar kanon.

Enda nackdelen med högtalaren är att den behöver en strömadapter för att kunna laddas, jag ville helst ha en högtalare med micro-usb, men dessa återfanns oftast bara på enklare högtalare.

Sony SRS-XB3

 

 

Albin Delta GobiusI våras så installerade jag en tankmätare till båten. Riktigt skönt att kunna hålla koll på läget. Det blev en Gobius.

Själva installationen var riktigt enkelt. Jag hade föreberet el till huvudenheten i samband med att jag monterade en vattentanksmätare förra året. Det svåraste var att såga hål i panelen så att puckarna skulle ha plats. Tanken är att jag skall täcka hålet med en skiva alternativt någon form av tyg, kanske med förvaring.

 

CTRX Graphene Wifi

Sista komponenten i båtens elektroniksystem är nu inköpt och skall monteras, en AIS. Det blev till slut en True Heading Graphene + Wifi CTRX.

Återkommer med bilder och mer info när den är monterad

 
R12T

R12T

Vi planerar att segla till Gotland om ett par dagar och inför vår första tur på lite mer öppet vatten så är det lite små fix.

Först på listan var att byta filter. Jag monterade ett nytt bränslefilter 2011 och har faktiskt inte bytt filtret sen dess. Nu tyckte jag att det var dags. Passade även på att byta fin-filtret på motorn.

Filtret som sitter på min båt är en Racor 120 och till den skall man ha ett filter som heter R12T. Den är inte så lätt att få tag på, men Marinshopen hade hemma.

Det var några små klumpar i vattenkoppen på grovfiltret. Men annars såg alla filter väldigt fina ut.

Jag har som rutin att alltid tömma bränsletanken under vintern vilket jag tror minskar risken för problem med bränslet.

Såg däremot att jag bör byta filter till värmaren.

Tagged with:
 

Efter ett drygt år utan ett inlägg på denna blogg så har jag tänkt att komma igång igen. Det har hänt en hel del på båten men jag har inte haft tid att dokumentera det här på bloggen. I våras genomfördes följande:

  • Renovering av ”motorhuven”
  • Montage av toatanksmätare (Gobius)
  • Ny länspump
  • Nytt golv i salongen
  • Ny solcellspanel

Jag skall också visa slutresultatet av förra årets projekt:

  • Ny belysning i salongen
  • Ny pentrybänk
  • Nytt handfat och skåp på toa
 

Logg 2 2016

Vid sjösättning så såg loggen ut som ovanstående bild. Dvs då hade båten gått 1927 nm (i alla fall sedan GPS installerades).

 

Sjösättning 2016

Sjösättning 2016 var den 7 maj och allt gick perfekt. En underbar dag.

 
Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.