Autopilot funderingar

Jag har idag en gammal Autohelm 2000 som fram tills i år har fungerat tillfredsställande. Men i år så har vi inte varit kompisar. Den har inga problem när man kör motor, men när det skall seglas så hänger den inte riktigt med längre. På årets Robline Solo Challange fick jag styra 98% av tiden. Autopiloten klarade helt enkelt inte av det. Sen kan det bero på en massa olika saker som till exempel fel trim, gamla segel och mycket vind. Jag hade aldrig seglat båten i de vindstyrkorna som vi hade under RSC så det var en nyttig erfarenhet och där har jag mycket att lära mig. Men om autopiloten hade kunnat styra, så hade jag kunnat fokusera på att trimma båten istället.

Eftersom jag har ett komplett NMEA-2000 nätverk så vill jag helst använda vinddata från den. Jag tycker dock att det är lite oklart om de autopiloter som finns på marknaden kan kopplas in med NMEA-2000. Jag har ställt frågan på Facebook gruppen för No-crew. Där hoppas jag få lite svar. Sen skall jag prata med tillverkare på Allt för Sjön 2014 tänkte jag.

Den autopiloten som jag funderar på är en SPX-5 som många verkar ha ombord.

SPX5_Tiller_Plus_Pilot

2 Comments

  1. Jag tror du kommer att märka en stor skillnad mot den nya autopiloten. Håll utkik på Benns och Hjertmans efter höst/vinterrea.
    Tittade på din film från Solo Challenge och så att du vid några tillfällen hade ganska stor roderutslag (lovgirig båt). En sak du kan prova är att inte vagna ner utan bara lätta lite på storskotet så luftar storen mer i toppen där den kränger mer. Du ser på telltails i akterliket när det är bra.

  2. Hej

    Jag hoppas att jag märker en skillnad med en ny autopilot.

    Tack för tipset ang trim. Jag kan vara helt ärlig med att jag hade aldrig seglat båten i så mycket vind tidigare. Jag är säker på att det är mycket som jag måste förbättra gällande trim ombord framförallt när det blåser lite mer.

    Bara en sån sak att min gamla storsegel inte har några telltails skall åtgärdas till nästa säsong.

    Patrik

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *