Byta värmare i en Albin Delta (del 1)

Året är 1984 och då byggs Albin Delta nr 24. Skrovet är modernt, signerat Peter Norlin, och utrustningen som är ombord är av modernaste snitt. Mycket har hänt på 26 år. Båten är i generellt mycket gott skick, men utrustningen ombord börjar bli sliten. Teknik och båtutrustning har genom åren utvecklats betydligt och jag ser nu fram emot att börja uppdatera båten för 2010-talet.


Värmaren i denna båt var demonterad sen en tid tillbaka och det gjordes då en bedömning att den inte var värd att reparera. I denna artikel tänkte jag beskriva hur jag gick tillväga när jag gjorde en ny värmarinstallation i båten. Artikeln är uppdelad i tre delar. Första delen handlar om hur jag resonerade när jag valde värmaren. Del 2 beskriver i ord och bilder installationen av värmaren i båten. Del 3 är mina erfarenheter av värmaren efter att ha haft den i drift under första säsongen.

Dock måste jag tillägga att jag är amatör när det gäller installationer i båt, men jag är hyfsat händig och lägger gärna extra tid på att det ska bli så bra som möjligt.

Del 1 Vilken värmare

Första steget är kanske självklart, att välja värmare.
Först lite bakgrund. Min Delta hade tidigare en Ardic 41D installerad på insidan av akterspeglen.  Utrymmet är inte särskilt tillgänglig och används inte som stuv utan där sitter bl. a. dieseltanken. Ardic 41D är en luftburen värmare. Denna monterades bort av förr-förra ägaren då den behövdes servas. Det gjordes då en bedömning att det skulle kosta för mycket att laga värmaren och den återinstallerades aldrig. Däremot sitter samtliga rör, kablage och även avgasgenomförningen kvar.
Om man generaliserar lite så finns det två typer av värmare, vattenburen och varmluftsvärmare. Båda har sina för- och nackdelar. Jag tänker inte försöka redogöra för alla här, men låt oss säga så här:
Varmluft
+ Enklare att installera
+ Snabbare uppvärmning
– Något högre strömförbrukning
– Något högre ljudnivå
Vattenburen
+ Kan kopplas till motorns kylvatten om motorn är sötvattenkyld
+ Kan användas till att värma vatten i en varmvattenberedare
+ Kan enkelt även drivas på landström via en värmepatron
+ ”Jämnare” värme
– Dyrare och svårare installation
Att alla varmluftsrör fanns kvar i min båt medförde att jag valde bort att installera en vattenburen värmare även om jag egentligen ville ha det. Båtens motor är sjövattenkyld vilket även medför att jag skulle gå miste om en av de stora fördelarna med vattenburenvärmare.

Vilket märke?

Då har jag bestämt mig för att installera en luftburenvärmare. Vilken ska man välja? På svenska marknaden finns det i huvudsak tre märken på värmare. Dessa är Wallas (diesel och fotogen), Webasto (diesel) och Eberspächer (diesel). Samtliga av dessa märken har värmare i olika storlekar för olika stora båtar. Jag valde bort Wallas fotogenvärmare för att det skulle kräva ytterligare en bränsletyp ombord på båten (utöver gasol och diesel).
Nu började marknadsundersökningen från min sida. Jag har läst flertalet trådar både på svenska och utländska forum, haft frågestund med flera återförsäljare samt pratat med oändligt många båtägare om deras värmare. Vidare har jag laddat ner och läst instruktionsboken samt installationsmanualen för samtliga märken. Wallas installationsmanual avrådde från att installera deras dieselvärmare tvärskepps, vilket jag gärna ville göra då det redan fanns en monteringsplatta för den tidigare värmaren. Detta gjorde att jag valde bort Wallas dieselvärmare.

Då stod valet mellan Webasto och Eberspächer. Det som slutgiltigen fällde avgörandet var att en av mina bästa vänner hade installerat en Eberspächer D2 i sin Albin Cumulus förra året. Då hade jag någon att fråga som hade nyligen gjort det som jag ska göra.

Ytterligare ett skäl för mig att välja Eberspächer är att det finns olika röröverföringar mellan Ardic och Eberspächer bland annat till avgasgenomförningen. Detta medför att jag kan välja att återanvända de gamla luftrören och avgasgenomföringen om jag vill.

Såvitt jag har kunnat hitta så är funktionaliteten likvärdiga på samtliga värmare på marknaden och detta bekräftades även av olika återförsäljare och installatörer som jag pratade med.
Eberspächer, men vilken?

Nu har jag bestämt mig för en Eberspächer. Men vilken modell ska jag välja. Det finns två som är aktuella för en Delta, dvs en båt som är 9.35m lång. Jag kommer troligtvis ha tre stycken utblås i båten. En i salongen, en vid akterkojen och en med utblås under garderoben vid toan.

Nu är mitt nästa steg att ringa till Thermoprodukter i Kalmar som är importör av Eberspächer för att be om lite råd. Jag fick prata med en jättetrevlig tekniker som tog sig tid att svara på alla mina frågor. Han upplyste mig bland annat om att just avgasröret till Ardic 41D är riktigt bra så det var bara att koppla detta till min nya värmare. Avgasröret har dock en större diameter än det är på de moderna Eberspächer värmarna som använder sig av 28mm avgasrör. Thermoprodukter har en adapter från 28mm till 42mm som gjorde att jag kunde återanvända den gamla genomförningen och slippa ta upp ett nytt hål i skrovet (vilket jag ogillar).

Efter en stunds diskussion kom vi fram till att en D4 värmare vore bäst till min båt. D2 skulle också kunna fungera, men den skulle effektmässigt vara lite i underkant med tanke på att jag skulle ha tre utblås och rätt långa varmluftsrör.

Jag fick också rekommendationen att med jämna mellanrum köra värmaren på full effekt under en dryg halvtimme. Detta skulle värmaren må bra av och minska risken för problem. Tydligen så är det så att det sällan är problem med värmare som används ofta, utan de som krånglar är oftast de som inte används så mycket.

Det blev alltså en Eberspächer D4 till min Albin Delta.

 

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *