Vid tangentbordet sitter Patrik Norling som med sin bror Johan Norling köpte en Albin Delta under våren 2010. Vi har som målsättning att njuta av vår underbara skärgård, segla och eventuellt köra någon enstaka familjekappsegling. Min tidigare båt var en Comfort 26 som jag ägde i drygt 10 år och den fungerade lite som testbänk för mina önskemål som jag nu hoppas tillämpa ombord på Deltan.
Här tänkte jag skriva om det som jag tycker är roligt och som är kopplat till mitt enorma båtintresse. Det blir beskrivningar mina projekt ombord på båten. Det kan också förekomma inlägg om nyheter och annat som jag tycker är roligt och intressant. Jag har en förkärlek till teknik ombord samt finurliga lösningar.
Jag hoppas att ni hittar något intressant och kommentera gärna med både ris och ros.
Du som har så mye fint om Albin Delta . Vet du hvor vi kan få kjøpr ny spray hood og storseiltrekk. ?
MVH
Frøydsi
Stor segel kan man köpa av många olika. men kolla på Kabat båt och segel. Billiga och bra segel. Men även UK smat albatross segel ha bra segel. Men räkna med att en stor kostar runt 25 000:- SEK
Hur har du kylen i båten?? Hur löste du det??
Kylen i båten har en tidigare ägare monterar längst fram i dinetten i den delen som är tvärs båten precis akter om huvudskottet. Kompressorn sitter också under dinetten.
Jag tycker att det fungerar riktigt bra. Kylen räcker gott och väl till mat för en vecka och placeringen medför också gott om plats i pentryt för resten av maten. Enda nackdelen är att ingen kan sitta där när man skall ha något ur kylen.
Den är väl isolerad, så pass bra att vi måste stänga av den om vi kör motor mer än någon timme för att annars fryser maten.
Kylen är en Isotherm ASU.
Gillar din blogg, så nu ligger du upplagd som en av mina favoriter på http://luvansseglarblogg.wordpress.com
Ewa
_/)_/)_/)
Hei
Ute er det mørkt og kaldt, Delta er på land, den står å småsover i påvente av våren. Jeg sitter inn å drømmer om små og store prosjekter.
Takk for en flott blogg, fortsett å fortell om dine prosjekter.
Mvh
Jan Holth
Eier av Delta ”Fryd”
Trevlig blogg du har! Många bra och användbara tips! Nu ligger du som länk på min;
http://comfortina32.wordpress.com/
Bra blogg du har! Många intressanta tips och lösningar.Nu är den länkad från min!
Jeg kikker på din blog har selv albin delta 155.
Vil evt sende dig billeder, hvad er din mail?
Hei. Send meg din epostadresse så skal jeg sende deg koblingsskjema for mitt elektriske anlegg.
Snygg blogg. Bokmärkar den!
Hej.
Skaffade en Albin 78 förra sommaren och vill byta färg på snobbranden. Undrar hur du gick till väga vid ommålningen. Får lite olika bilder av vad som funkar och ej. Att det t.ex. sitter en-komponentsfärg på vilken man inte kan måla två-komponent.
Räknar med att Deltan har samma färg, så om du har lust att dela med dig hur du gick till väga vore jag mer än tacksam.
Med vänlig hälsning, Roger
Hi Patrik,
I am following your site for a while, even though it is a bit tough to follow it, because I am not really familiar with swedish.
How ever, it is a nice site ad we share the same entusiamsm for improving our boat.
Actually I am now selling ’Fine’ which is hard, but she was never designed for my next long distance plans. Perhaps you can encourage some people to have a look at http://www.albindelta.de.
Thanks a lot and keep going!
Cheers
Stephan
Hej,
har med intresse rotat runt bland dina sidor om elektroniken i din båt. Jag håller själv på med liknande problem. Jag är nyfiken på dina erfarenheter av Actisense NMEA 2000 to NMEA 0183 Gateway NGW-1-ISO. Dvs den enhet som skall fungera som brygga mellan NMEA0183 och NMEA2000. Jag har en Garminplotter med ekolod (som bara har en port med NMEA0183 in/ut) som jag skall koppla ihop med Raymarine autopilot och en Garmin AIS samt förse VHF:n med positionsdata från plottern. Har väl kommit fram till att ett sätt är att som du, bygga ett NMEA2000 nätverk med en ”tolk” mellan plottern och nätverket om det nu funkar? Det är ju dubbelriktad kommunikation som behövs eftersom plottern är själva centralen. Jag vill inte ha en PC i systemet. Hur är dina erfarenheter? Det ser ju ut som om du har ritat ett sådant kopplingsschema, och kanske även kört det i praktiken? Funkar Actisense-enheten som tänkt, och är den lätt att installera/programmera?
Alternativet till NMEA2000 nätverk är ju att investera i en sk Multiplexer och bygga ihop prylarna med NMEA0183-kopplingar, med det verkar ju dyrare och kanske mindre stabilt.
Hoppas du kan ge mig några kloka råd och dela med dig av dina erfarenheter.
Peter Lundvall
+46733106490
Mors. Har skaffat en raymarine ST2000 autopilot med en S100 fjärkontroll. Med fick jag även en ” Bas station” min undran är om man måste koppla in den oxå för att kunna använda fjärkontrollen. Tänker inte koppla den med någon GPS. Såg din fina dragning så jag tänkte att du kanske kunde beskriva hur man ska koppla. Basestatione har en gjuten kontakt i änden, måste jag kapa bort den?
Tacksam för svar. // Erik
Hej Erik
Bas Stationen måste absolut kopplas in med 12V och Seatalk. Seatalk kopplas sedan ihop med ST2000. Bas Stationen är länken mellan den trådlösa fjärrkontrollen och Seatalk och därmed autopiloten. Jag kommer tyvärr inte ihåg exakt hur det ser ut, jag har för mig att att jag inte använde den medföljande kabeln utan tog bara en lagom tjock kabel och kopplade ihop det. Min intallation var lite mer komplex eftersom jag har kopplat in NMEA 0183 till autopiloten,vilket jag inte har fått att fungera så det är inget jag rekommenderar. 🙂
Lycka till!
Läste om ditt inköp av gummijolle. Du köpte Seaseas AQ 230. Då min 25 år gamla gummijolle nu givit upp är jag intresserad av din erfarenhet av ditt köp. Jag vill också ha en lätt jolle som är lätt att stuva undan.
Jag ska bara ro, ej ha motor. Den har en helt platt botten, till skillnad mot Erlandsons bryggas som har lite V-botten, men är då lite tyngre.
Så tycker du din jolle fungera bra att ro. Ditt annonserade test har ju ännu inte publiserats.
Hej Hans!
Jollen fungerar utmärkt att ro, även om jag inte skulle vilja ro den längre sträckor. Jag valde just den modellen för att den skulle vara så lätt som möjligt.
mvh
Patrik