Plan för nytt akterstag

 

akterstag kaskadPå min delta kommer akterstaget ner nästan mitt i båten mellan SB och BB akterpulpit. Detta gör att den 6-skurna taljan är alltid i vägen när man skall ner till badbryggan. Detta skall jag bygga om. Det kommer bli en variant av bilden till höger. Istället för att vara samlad på samma sida har jag tänkt att första kaskaden får ha sin fästpunkt i däck på SB sidan och den andra kaskaden samt taljan får ha sin fästpunkt i däck på BB sidan.

För att slippa borra ytterligare hål i båten har jag tänkt att använda samma hål som bultarna som håller ihop skrov med däck använder. Jag byter helt enkelt ut en av vagnbultarna på båda sidor mot en öglebult istället och fäst akterstaget i dem. Pratade med Per på Benns och det skulle inte vara några som helst problem.

Benns kommer att få korta av akterstaget ca 3m och sen splitsa 2 st 5mm dynema som skall bygga upp kaskaden. Block har jag redan och till och börja med använder jag den befintliga 6-skurna taljan.

Bilder kommer!

Ny VHF ombord

När jag köpte min båt hade den riktigt gammal icke fungerade VHF monterad på ett riktigt dumt ställe. Den skruvades bort illa kvickt och första säsongen med båten genomfördes utan VHF. Jag kan inte påstå att jag saknade en VHF vid något tillfälle, men jag tror att jag vill gärna ha en ombord.

Albin Deltan har tyvärr ingen bra placering av en vanlig VHF ombord främst för att båten saknar navbord. Därför har jag fokuserat mer och mer på de modeller som finns på marknaden som är i form av en black box. Dvs huvudenheten kan monteras dolt (i mitt fall bakom ryggstöden i dinetten) och man har en högtalare och en handenhet som monteras på valfri plats.

Den billigaste modellen som finns på markanden är Garmins VHF 300I och den skulle passa mig utmärkt.

Är det någon som har erfarenheter Garmin VHF 300i eller av motsvarande VHF modeller?

Vind app för Android

Laddade ner häromdagen en app till min HTC Desire android telefon som heter PredictWind Appen är gratis inkl prognoser och fungerar riktigt bra. Det är så enkelt att du söker helt upp en plats du som du vill prognos för och lagrar den. Sen kan få prognos i både tabell och på karta i form av vind pilar.

Sen har de mängder av andra funktioner bland annat en routing funktion som jag har inte hunnit testa samt även en tracking funktion. Har du båt och en android telefon så är denna app given. I gratis versionen får man bara lagra en plats, men för segling i skärgården är det fullt tillräckligt. Sen får man bara prognos för 1 dag vilket är kanske något sämre. Lägsta bestl nivån är 19€ för 3 månadar vilket är helt överkomligt.

De har publicerat en mängd referensanvändare på sin site bland annat vår egen Roger Nilsson.

Ladda ner och prova!

Slangklämma skydd

Slangklämma Clip
Photo: http://themarineinstallersrant.blogspot.com/

Jag tycker att det är så häftigt när jag hittar nya saker och min första tanke är ”Genialt, varför kom inte jag på det”. Denna ”Clip” är precis en sån produkt. Hur många gånger har man inte rivit sig på den utstickande delen av en slangklämma. Med denna lilla metalbit så fäster du ner den överblivna delen av slangklämman så den inte sticker ut.

Genialt! Kan köpas online från The Clamp Clip

Byte av axeltätning

Axeltätning

I samband med att backslaget var demonterat för byte av kona, så passade jag på att byta axeltätningen. Den gamla började visa ålderstecken och det är en sån detalj ombord som inte får gå sönder. Jag valde att montera en ny oljesmord axeltätning precis som tidigare var monterad.

Att byta axeltätning visade sig vara riktig enkelt. Först tömning av det kvarvarande oljan utan att spilla för mycket.

Sen släppte jag på slangklämmorna. Jag hade förväntat mig att det skulle vara riktigt knepigt att få bort den gamla slangen som hade suttit på plats i snart 25 år. Men den gled av mycket enkelt. Det visade sig att det var en mässingsbussning som var plastad i skrovet som axeltätningen satt på.

Jag gjorde först en provmontering av den nya slangen och den satt perfekt. Då tog jag bort slangen och satt på de nya slangklämmorna och monterade ihop. Hur enkelt som helst. Det som är kvar är att skruva fast slangen och fylla med växelhusolja.

I sista bilden kan man även se backslaget återmonterat. Det skall bli riktigt spännande att se om motorns gigantiska vibrationer är borta.

 

Fast VHF, utan sladd

Hur går det ihop frågar ni? Jo, både Simrad och Garmin har lanserat trådlösa enheter som via en extra kopplingslåda låter dig ha full kontroll över din Garmin eller Simrad VHF var som helst ombord på båten. De använder Bluetooth teknik och har en teoretisk räckvidd på 100m. Det har funnits ett behov av en bärbar VHF, men med den stationära VHF:ens fördelar. Nu finns produkter på marknaden som fyller det behovet. Varför tog det så lång tid?

Prissättning och när dessa lanseras i Europa är oklart.
Panbo kan ni läsa mer.

Nytt värme utblås för toa och förpik

Albin Delta utblås värmare toaI samband med att vi installerade värmaren våren 2010 valde jag att bara installera 2 utblås, främst för att de 2 utblåsen var hyfsat enkla att montera. Nu visade det sig att det blev som väntat inte så varmt på toa och i förpiken. Så en av årets första projekt var att dra fram varmluftsrör fram till toa och montera ytterligare ett varmlufts utblås.

Detta visade sig inte vara helt trivialt då det fanns inget enkelt sätt att dra fram rören till den främre delen av båten. Det bästa hade varit att dra rören under pentryt på babord men det gick inte att på ett bra sätt dra rören till babordssidan av båten. Skrovet sätter helt enkelt begränsningarna. Då blev alternativet att dra rören vidare under dinetten på styrbord. Detta i sig är inget problem, förutom att i den främre delen av dinetten så återfinns även kompressorn till kylen. Vi skulle alltså behöva dra värmerören i samma utrymme. Enligt Thermoprodukter är detta ok om man isolerar värmerören vilket vi också har gjort.

På bilden syn var själva utblåset hamnade. Placeringen styrdes av att hitta ett ställe där vi kunde komma förbi förstärkningar som finns för skrov och huvudskottet.

Byta värmare i en Albin Delta (del 1)

Året är 1984 och då byggs Albin Delta nr 24. Skrovet är modernt, signerat Peter Norlin, och utrustningen som är ombord är av modernaste snitt. Mycket har hänt på 26 år. Båten är i generellt mycket gott skick, men utrustningen ombord börjar bli sliten. Teknik och båtutrustning har genom åren utvecklats betydligt och jag ser nu fram emot att börja uppdatera båten för 2010-talet.

Continue reading →

Ny elpanel och huvudströmbrytare

Ett annat tidigt projekt var att ersätta den gamla elpanelen och huvudströmbrytare med lite modernare varianter. Både huvudströmbrytaren och elpanelen hade sett bättre dagar. Elpanelen hade någon form av automatsäkringar som jag tror inte längre fungerade och huvudströmbrytaren var så glapp att det var nästan omöjligt att veta i vilket läge den var i.

För att initialt göra det lite enklare så tog jag en elpanel som passade i det befintliga hålet. Tyvärr är utbudet av elpaneler rätt trist. Det verkar bara finnas två typer, bra men riktigt dyr och sen resten. Jag valde en vanlig liggande panel med glassäkringar. På lite sikt skulle jag vilja bygga en egen elpanel som anpassat efter utrymmet som finns och mina behov.

Blue Sea 5511e
Blue Sea 5511e

 

Huvudströmbrytaren däremot valde jag en som heter Blue Sea 5511e.  Den håller mycket hög kvalité. Jag gillar att den är mycket enkel, på och av, för både förbrukningbank och startbatteri. Det finns mängder att läsa på nätet om huvudströmbrytares vara eller icke vara, och om man verkligen behöver bryta startbatteriet. Men denna variant valde jag och än så länge fungerar det riktigt bra för mig.

Så här ser det ut för tillfället. Panelen sitter under lejdaren precis ovanför motorn.

Byte av avlastare

En av de första projekten som vi gjorde på båten var att byta ut de gamla ”kanoner”  mot moderna avlastare. Gjorde samma sak med min gamla båt och det är ett otroligt lyft vad det gäller enkel och säker hantering av tamparna ombord.

Jag valde Lewmar D1 främst för att jag hade dem på min förra båt och de fungerade perfekt.Det blev en trippel och en dubbel per sida.

Fördelningen av tamparna blir inifrån och ut.

Styrbord
Avlastare 1 – Storfall
Avlastare 2 – Cunningham
Avlastare 3 – Spinnakerfall
Avlastare 4 – Kick
Avlastare 5 – Dirk

Babord

Avlastare 6 – Genuafall
Avlastare 7 – Rev 1
Avlastare 8 – Rev 2
Avlastare 9 – Uthall
Avlastare 10 -(Nedhal Code One)

Första inlägget

Första inlägget på bloggen!

Här tänkte jag skriva om det som jag tycker är roligt och som är kopplat till mitt enorma båtintresse. Det blir beskrivningar mina projekt ombord på min båt, en Albin Delta från 1987. Det kan också förekomma inlägg om nyheter och annat som jag tycker är roligt och intressant. Jag har en förkärlek till teknik ombord samt finurliga lösningar.

Jag hoppas att ni hittar något intressant och kommentera gärna med både ris och ros.